Dieselgate. Is het einde van de dieselmotor in zicht?

konigseggVolkswagen worstelt met de gevolgen van dieselgate in de VS en de in de miljarden lopende afkoopkosten die dat tot gevolg heeft. Ook bij Mercedes zijn er nu vraagtekens of zij door moeten gaan met de verkoop van diesels in de VS.

Het lijkt er op dat de ontdekking van de sjoemelsoftware van Volkswagen, als gevolg waarvan Audi’s en VW’s met dieselmotoren veel meer vervuilende gassen uitbraken dan gespecificeerd; behalve financiële nog veel verstrekkender gevolgen gaat hebben. Heeft VW al aangegeven geen diesels meer in de VS te zullen verkopen, ook Mercedes overweegt nu om met de verkoop van diesels in de VS stoppen. Zelfs bij de grootste suv’s zou een diesel niet langer rendabel zijn, ofwel aan de strenge Amerikaanse emissie-eisen kunnen voldoen.

De gevolgen van het dieselschandaal worden langzamerhand steeds duidelijker. VW moet miljarden aan schadevergoedingen en terugkoopacties betalen. Het afhandelen van deze ellende gaat nog wel lenige tijd duren. Ondertussen heeft VW al aangekondigd zwaar te gaan bezuinigen en op termijn 30.000 mensen te zullen ontslaan. Ook zet VW nu vol in op de ontwikkeling van elektrische auto’s. Het zou dus nu zo maar kunnen dat de dieselmotor voor personenauto’s ook in Europa zijn langste tijd gehad heeft.

De overgang naar volledig elektrische aandrijving in personenauto’s is een heel logische. Een elektrische auto is immers ook veel eenvoudiger en voor het bouwen van en EV is dus minder mankracht nodig en daarmee worden veel werknemers overbodig.

Het zal noodgedwongen nog wel even duren voordat we allemaal elektrisch (kunnen) rijden. Al was het maar vanwege de trage ontwikkeling van de accutechnologie en de angst die bestuurders hebben om zonder stroom uitgereden te raken. Ook zal er flink geinvesteerd moeten worden in de opwekking van de benodigde elektrische energie.

Is de dieselmotor en in ruimere zin de verbrandingsmotor ten dode opgegeven? Ik denk het voorlopig nog niet. De technologische ontwikkelingen aan verbrandingsmotoren zijn nog lang niet uitgeput. Er valt nog heel veel rendement winnen waarmee de motoren zuiniger worden en minder uitstoten.

Nokkenasloze motor

Een fantastische ontwikkeling met veel potentie is een verbrandingsmotor zonder nokkenassen. De eerste prototypen van motoren met pneumatisch/hydrolisch bediende kleppen met elektronische aansturing zijn al in gebruik en hebben in de praktijk al hun bestaansrecht bewezen. Het Zweedse bedrijf Koenigsegg heeft met zijn “Freevalve” motoren in de VS de prijs voor de ‘meest veelbelovende motorontwikkeling’ gekregen.  De testresultaten zijn veelbelovend met een 15% zuiniger test-Saab met een tweelitermotor. Bij deze Saab zien we ook een 47% hoger koppel en 45% meer vermogen terwijl de uitlaatgassen 35% schoner worden. De nokkenasloze motor is lichter, compacter en heeft minder olie nodig, daarnaast zijn er nog andere voordelen. Uiteraard zijn er ook nadelen maar de voordelen wegen hier vooralsnog flink tegen op.

Het zal eens niet zo zijn, net als bij de ontwikkeling van elektronica, neemt de Chinese autofabrikant Qoros het initiatief  om in samenwerking met Koenigsegg een nokkenasloze 1,6 liter motor te ontwikkelen die binnenkort in productie genomen wordt.

Dit bericht werd geplaatst in Technologie en getagged met , op door .

Over Ger Elskamp

Computergebruiker van het eerste uur. Programmeerde al toen de PC nog moest worden uitgevonden en pionierde op internet. Heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt. Was 15 jaar redacteur bij de computertijdschriften Computer Idee en PCM. Heeft honderden apparaten getest en gereviewd van computers tot smartphones en van printers tot camera's. Schrijft over technologie, kortweg over alles wat "connected" is.

2 gedachten over “Dieselgate. Is het einde van de dieselmotor in zicht?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *