Mercedes met waterstof-brandstofcel in 2017?

Mercedes B Fullcell carDaimler (Mercedes) gaat samenwerken met Ford en Renault-Nissan bij het productierijp maken van in massaproductie geproduceerde auto’s met brandstofcellen op waterstofgas. Deze zouden mogelijk al in 2017 in de Verenigde Staten op de weg moeten verschijnen.
Elektrische auto’s die waterstof als brandstof gebruiken bestaan al een paar jaar en zijn al heel lang in ontwikkeling. Belangrijke reden van het uitblijven van een doorbraak is het gebrek aan een infrastructuur met tankstations voor waterstof.

Elektrische auto

Het gaat niet zo goed met de verkoop van elektrische auto’s. Belangrijk probleem vormen de accu’s. Die zijn zwaar en kostbaar zijn en snel leeg. Het bereik van een elektrische auto is beperkt door de accucapaciteit en het opladen duurt te lang. Ondanks alle subsidies en stimulerende overheidsacties zijn er te weinig (openbare) oplaadpunten. De meeste verkochte elektrische auto’s worden dan ook door bedrijven en veelal overheidsinstanties gebruikt.

Voor auto’s die door brandstofcellen van elektrische energie worden voorzien gelden deze beperkingen niet. Groot voordeel van waterstof brandstofcellen? Geen milieuvervuiling, er komt alleen water uit de uitlaat. Uitdaging vormt een veilige opslag van het onder hoge druk gecomprimeerde en gekoelde waterstof in brandstoftanks. Het vullen van deze tanks gaat in elk geval veel sneller dan het opladen van accu’s.

Om de ontwikkelingen te bespoedigen en om de bouw van een waterstoftankstationnetwerk te bevorderen, hebben de grote autofabrikanten nu samenwerkingsverbanden gesloten.
Daimler, Ford en Renault-Nissan willen in 2017 auto’s op de weg hebben. BWM en Toyota richten zich op 2020. Tegen die tijd zou de waterstoftechnologie in auto’s betaalbaar geproduceerd moeten worden.

Het probleem blijft efficiënte productie, opslag en transport van het o zo explosieve waterstofgas. Als de plannen doorgaan krijgt Californië waarschijnlijk de primeur van een “hydrogen highway” met voldoende waterstof tankstations.

De grote vraag is, gaat deze toch ook complexe waterstof-distributie het winnen van de steeds innovatiever wordende ontwikkelingen van (sneller) oplaadbare accu’s?

Dit bericht werd geplaatst in Technologie en getagged met op door .

Over Ger Elskamp

Computergebruiker van het eerste uur. Programmeerde al toen de PC nog moest worden uitgevonden en pionierde op internet. Heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt. Was 15 jaar redacteur bij de computertijdschriften Computer Idee en PCM. Heeft honderden apparaten getest en gereviewd van computers tot smartphones en van printers tot camera's. Schrijft over technologie, kortweg over alles wat "connected" is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *