Oneplus One hype

OnePlus OneVorige week heeft een Chinese nieuwkomer Oneplus zijn eerste smartphone aangekondigd. Een androidtoestel onder de naam: One. Dit toestel met topspecificaties lijkt een geduchte concurrent voor de toptoestellen van de gevestigde merken. Alleen door op een slimme manier via internet publiciteit te genereren heeft het jonge Chinese merk Oneplus dat waarschijnlijk een kloon is van het eveneens Chinese Oppo, heeft het bedrijf waarschijnlijk een succesnummer in huis. Al geruime tijd wordt er via een forum en in blogs informatie en specificaties van het toestel gepubliceerd. Alle zichzelf respecterende Android- en gadget-blogs schrijven er over. Vorige week resulteerde dit een eerste hoogtepunt: de officiële aankondiging van het toestel.

Het toestel dat in mei in een aantal landen van de wereld verkrijgbaar moet worden, wordt echter alleen op uitnodiging (invite) verkocht. Dit omdat het startende bedrijfje niet in staat is om grote aantallen te produceren en ook niet het risico kan lopen te veel toestellen te produceren. Deze verkoopwijze draagt bij aan de hype en levert een controleerbare productieplanning op.

Om het toch al enthousiaste publiek nog meer aan te moedigen is er een wedstrijd “Smash te past” waarin 100 belangstellenden de kans krijgen een Oneplus One te winnen door een Youtube filmpje te maken waarin de huidige smarphone wordt gemold. Leuk voor de pr. De filmpjes en uiteraard de belangstelling die dat genereert. Er zouden zich nu al meer dan 100.000 inzenders hebben gemeld (voor 100 te winnen toestellen).

Oneplus One

Het toestel is een 5,5 inch Android kitkat smartphone gebaseerd op quadcore Qualcomm Snapdragon 801 met 3 GB werkgeheugen en 16 of 64 GB opslag. Verder is er een 13 MP Sony camera en een 5 MP camera aan de voorzijde. Het toestel zal met een CyanogenMod versie van Android 4.4 Kitkat worden geleverd. Dit is bij veel Androidliefhebbers een gewilde versie van Android die dicht bij het origineel van Google blijft.

Bijzonder aan dit toestel is overigens ook de prijs. De 16 GB uitvoering gaat €269 kosten een de 64 GB versie €299. Voor een toestel met dergelijke specificaties erg weinig. De grote vraag is nu of Oneplus de belofte waar kan maken. Of ze uberhaupt voldoende toestellen kunnen produceren om aan de vraag te voldoen en het allerbelangrijkste of de toestellen in de praktijk de toets der kritiek kunnen doorstaan. Reviews hebben we nog niet gezien, dus het blijft nog even afwachten. Of wordt het het grootste marketingsucces sinds tijden?

Meer info: AndroidWorld

Dit bericht werd geplaatst in Mobiel en getagged met op door .

Over Ger Elskamp

Computergebruiker van het eerste uur. Programmeerde al toen de PC nog moest worden uitgevonden en pionierde op internet. Heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt. Was 15 jaar redacteur bij de computertijdschriften Computer Idee en PCM. Heeft honderden apparaten getest en gereviewd van computers tot smartphones en van printers tot camera's. Schrijft over technologie, kortweg over alles wat "connected" is.

1 gedachte op “Oneplus One hype

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *